La figura del CIO i el seu salt qualitatiu professional

Actualment, la figura del CIO ha fet un salt qualitatiu professional respecte fa uns anys. Fa una dècada, la feina del CIO era oferir infraestructures per donar suport a les línies de negoci de les empreses. Però, avui dia, el seu paper ha fet un pas més perquè s’ha implicat en el negoci.

Les empreses han entès, amb el temps, que la tecnologia no només està per a infraestructures en les línies de negoci, sinó per poder aportar noves solucions optimitzant els serveis dels mateixos treballadors. També per oferir als clients noves oportunitats que actualment no existeixen des de les diferents línies de negoci d’una mateixa companyia.

Fins al 2003-2004, a la majoria d’empreses, el CIO era el responsable que els treballadors poguessin exercir la seva feina: que el PC funcionés, que les aplicacions ofimàtiques estiguessin al dia, etc. Era una persona que estava bastant aïllada de l’entorn del negoci. Però a partir del 2010, la tecnologia ha donat un gir radical: les eines per als treballadors comencen a ser commodities, els negocis comencen a utilitzar la tecnologia i això es va desenvolupant entorn a les noves tecnologies.

Un exemple clar d’aquesta transformació és el món del futbol. Fa uns anys, els professionals tenien les seves eines per treballar, hi havia una càmera amb uns senyals analògics i la gent veia el futbol a través de la seva televisió. Gràcies a això, actualment podem veure-ho des de qualsevol dispositiu, en qualsevol lloc i en qualsevol moment. Aquest és un clar exemple de com els negocis han aprofitat les infraestructures tecnològiques per oferir noves opcions.

En la segona dècada del segle XXI, hi ha noves necessitats. Es pot veure el futbol a través del mòbil, es té la televisió com un concepte d’Smart TV, etc. Aquí és quan, òbviament, comença a haver-hi una frontera entre els responsables de negoci i els de tecnologia, però això s’ha d’anar aproximant. És més difícil que la gent de negoci conegui i domini els conceptes tecnològics i això fa que els perfils tecnològics guanyin terreny. Els últims deu anys, el CIO ha hagut de desenvolupar les seves habilitats; ara té més presència en els comitès de direcció, pren decisions de negoci i participa en l’èxit de les empreses.

En referència als equips, fa uns 20 anys teníem perfils tècnics, però en els últims deu anys també han canviat. Es necessita que tinguin les mateixes característiques, però que desenvolupin altres habilitats com gestionar les dades, aprofitar el Big Data, que sàpiguen transformar digitalment utilitzant totes les eines sense perdre la visió de negoci, saber què volen els clients, etc. Al final ja no serveix tenir un bon tècnic que domini la tecnologia, sinó que ha d’estar alineat amb el negoci.

En aquest punt, el repte més difícil que té el CIO del segle XXI és el de la rapidesa, agilitat i flexibilitat. El món dels negocis evoluciona molt ràpid perquè estem en un món global. Per tant, el CIO ha de tenir coneixement de tot el que passa al seu al voltant i poder posar en producció els nous negocis i ajudar-los a evolucionar.

Gustau Serra, CEO de Mediacloud